FAQ
Säkerhet
Är Whenever säkert?
Whenever är kopplat till ditt personnummer, du loggar in på tjänsten med Mobilt BankID och all data är krypterad och lagras säkert på servrar i Sverige. Vi värnar om din integritet och behandlar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddslagstiftningen.
Hur kan jag lita på att lagringen är tillräckligt säker?
Säkerheten runt din information är det absolut viktigaste för oss på Whenever. All data lagras även i Sverige och säkerhetskopieras varje dag.
Hur avslutar jag mitt konto hos Whenever?
För att avsluta ditt konto behöver du logga in och sedan under Inställningar så kan du välja att radera ditt konto. Allt raderas då från vår server och inget blir tillgängligt för dina anhöriga.
Vad händer om min utvalda kontaktperson inte svarar på min förfrågan?
Det är mycket viktigt att minst en kontaktperson accepterar din inbjudan till att bli kontaktperson. Om dem inte svarar direkt kan det vara bra att kolla med dem om dem har fått inbjudan (det är bra att kolla om den har hamnat i skräpposten). Och sedan kan man försöka förklara varför det är viktigt och att dem inte måste göra någonting efter dem har accepterat inbjudan tills du inte längre finns i livet. Det är en kärlekshandling till dina anhöriga att förbereda information innan bortgång.
Vem kan se och läsa mina uppgifter i kontot?
Ingen annan än du själv kan se eller läsa ditt innehåll i ditt digitala Whenever-konto. Har du registrerat en eller flera anhöriga som kontaktperson får de tillgång till ditt digitala Whenever-konto först den dagen du inte längre finns i livet.
Hur länge finns mitt konto kvar efter jag inte längre finns i livet?
Ett år efter att du inte längre finns i livet förblir ditt Whenever-konto tillgängligt. Dina utvalda kontaktpersoner kan ta del av den information du lämnat till dem och själva bestämma om och när de vill radera den. Ingen kan radera information åt någon annan, vilket ger alla möjlighet att granska allt i sin egen takt.
Inloggning
Kan jag logga in utan Bank-ID?
Nej, tjänsten fungerar bara för personer som har ett svenskt personnummer sam Bank-ID, detta för att kunna säkerställa att vi öppnar upp vår tjänst för rätt person.
Kan jag byta ut min kontaktperson?
För att byta kontaktperson så klickar man in på fliken Inställningar, där kan du både radera och lägga till hur många kontaktpersoner du vill. Det är viktigt att du alltid har minst en kontaktperson som har accepterat din inbjudan. För att en kontaktperson ska kunna få tillgång till din information i framtiden måste inbjudan accepteras genom att följa länken och skapa ett kostnadsfritt konto hos Whenever. Under registreringsprocessen verifierar kontaktpersonen sin identitet med BankID, vilket säkerställer att rätt person finns registrerad i vårt system inför den dag då tillgång till din data krävs.
Kan jag ha flera kontaktpersoner?
Ja, och det rekommenderar vi. Dina utvalda kontaktpersoner kan ta del av den information du lämnat till dem och själva bestämma om och när de vill radera den. Ingen kan radera information åt någon annan, vilket ger alla möjlighet att granska allt i sin egen takt.
Kan mina kontaktpersoner se mina uppgifter?
Nej, dina uppgifter är helt skyddade så länge du lever. Vår tjänst är kopplad till SPAR (Skatteverket), och först när SPAR registrerar dig som avliden öppnas tillgången för de kontaktpersoner du har förvalt. Endast kontaktpersoner som har accepterat din inbjudan och skapat ett kostnadsfritt konto hos Whenever får tillgång till din information. Det är därför mycket viktigt att dina kontaktpersoner accepterar inbjudan och registrerar sig. Dina kontaktpersoner har också möjlighet att själva uppgradera och använda tjänsten, men de kommer alltid att ha tillgång till din information när den dagen kommer, så att den kan hanteras på bästa sätt.
Vad får mina kontaktpersoner tillgång till när jag dör?
När vi får information från SPAR om att du har avlidit, får dina förvalda kontaktpersoner tillgång till din information via sina kostnadsfria konton hos Whenever. Informationen är tillgänglig för nedladdning som ett PDF-dokument, och alla dokument som du har laddat upp kan också hämtas. Ingen kan ändra något i din profil, vilket säkerställer att all information förblir oförändrad och autentisk. Samtliga kontaktpersoner har tillgång till samma data, vilket bidrar till att undvika konflikter och missförstånd i familjen, samtidigt som det skapar trygghet och tydlighet för alla inblandade.
Juridik
Är mina uppladdade avtal och min information juridiskt bindande?
Ja, alla avtal förutom lagfarter samt testamenten är juridiskt bindande med E-signering.
Funktioner
Kan jag använda tjänsten utan en “kontaktperson”?
Ja, det är möjligt att använda tjänsten utan att ange en
kontaktperson, men vi rekommenderar starkt att du registrerar
minst en, helst flera, närstående som kontaktpersoner för att
få ut det mesta av tjänsten. Utan kontaktpersoner kan vi inte
dela innehållet i ditt Whenever-konto med dina anhöriga efter
din bortgång. Tjänsten är utformad för att säkerställa att all
din information endast delas med de personer du själv väljer –
och det valet måste göras av dig inom tjänsten.
För att underlätta processen kan du välja att skicka
inbjudningar med en fördröjning, vilket ger dig möjlighet att
först förklara tjänsten och dess funktioner för dina
närstående. Vi rekommenderar att prata med dem i förväg för
att minska risken att inbjudan missas, hamnar i skräpkorgen
eller lämnas obesvarad. Genom att förklara att detta är en
omtanke för dem och en trygghet för dig kan du skapa
förståelse och undvika missförstånd.
Det kostar inget att vara kontaktperson, och när de har
accepterat inbjudan behöver de inte göra något mer förrän den
dag då de får tillgång till din information. Detta gör att de
kan känna sig förberedda utan att behöva hantera några
ytterligare krav fram till den tidpunkt då det verkligen
behövs.
Hur väljer jag en anhörig som kontaktperson?
Du kan välja en kontaktperson antingen direkt under
registreringen av ditt konto eller senare via inställningarna
i tjänsten. När du är inloggad går du till inställningar och
anger e-postadressen till den person du vill utse som
kontaktperson. Därefter klickar du på “Skicka”, och en
inbjudan skickas med Whenever som avsändare. Du har alltid
möjlighet att lägga till eller ta bort kontaktpersoner i
inställningarna, när det passar dig.
Det är även möjligt att välja en kontaktperson redan innan du
uppgraderar från ett testkonto till ett fullständigt konto med
alla funktioner. Du kan alltid se status för dina inbjudningar
på översiktssidan och i inställningarna, samt skicka
påminnelser om en inbjudan inte har besvarats efter en tid.
Vi rekommenderar att du pratar med dina närstående innan du
skickar inbjudan. För att underlätta kan du välja att skicka
inbjudan med en fördröjning, vilket ger dig tid att förklara
tjänsten och dess syfte. Att prata med dina anhöriga i förväg
minskar risken för att inbjudan missas, hamnar i skräpkorgen
eller lämnas obesvarad. Det hjälper också till att undvika
osäkerhet eller oro och visar på omtanke från din sida. Genom
att förklara att tjänsten är en trygghet för dig och en hjälp
för dem i framtiden skapar du en öppen och tydlig dialog som
förenklar processen för alla inblandade.
Kan jag vara säker på att behörig anhörig får tillgång till mitt digitala Whenever-konto?
Ja, vi har designat tjänsten med högsta säkerhet och
noggrannhet för att säkerställa att endast dina valda
kontaktpersoner får tillgång till din information. För att
detta ska ske behöver kontaktpersonerna klicka på “Acceptera
inbjudan” i det mottagna e-postmeddelandet, logga in i
tjänsten med sitt personnummer och identifiera sig med BankID.
Denna verifieringsprocess kopplar kontaktpersonen till ditt
konto och garanterar att endast rätt person är registrerad i
vårt system.
När SPAR (Statens Personadressregister) informerar oss om att
du har gått bort, aktiveras tillgången för dina
kontaktpersoner. Varje kontaktperson måste vid inloggning
identifiera sig med BankID, vilket innebär att även om deras
e-postadress har ändrats, kan de fortfarande få tillgång till
din information via kopplingen i systemet. Detta säkerställer
att din information alltid når rätt personer, oavsett ändrade
kontaktuppgifter.
Vi rekommenderar dock att du regelbundet ber dina
kontaktpersoner att uppdatera sin e-postadress i sitt
kostnadsfria Whenever-konto. Det säkerställer att de får
meddelanden från oss efter din bortgång och påminns om sin
roll som kontaktperson. På detta sätt behöver de inte själva
hålla reda på detta under en tid av sorg, vilket underlättar
och ger trygghet både för dem och för dig.
Vår mobilapplikation
Hur laddar jag ner applikationen till min mobil?
Besök vår installationssida och följ instruktionerna.
Finns det skillnader mellan iPhone- och Android-versionen av applikationen?
Nej, appens funktioner är desamma oavsett om du använder en iPhone eller Android. Oavsett plattform får du samma säkra lagring, smidiga användarupplevelse och enkla dokumenthantering. Däremot kan vissa design- och navigationsdetaljer skilja sig beroende på operativsystemet.
Hur loggar jag in i applikationen?
- Öppna appen och klicka på “BankID på den här enheten” eller “BankID på annan enhet”.
- Öppna BankID Appen och identifiera dig.
- För att gå tillbaka till Whenever Appen klicka längst upp till vänster i skärmen eller lämna BankID Appen och öppna Whenever Appen igen.
- Ange din registrerade e-postadress och telefonnummer och acceptera allmänna villkoren.
- Uppgradera till digital förvaring, fysisk förvaring eller båda för att har tillgång till alla funktioner.
